Deltidsopplæring for elever med nedsatt hørsel i grunnskole og videregående opplæring

Elever kan få deler av opplæringen sin gjennom Signo kompetansesenter. Hovedhensikten med deltidsopplæring er å fremme språk- og kommunikasjonsutvikling hos eleven.

En voksen og et barn, sittende, inne. Begge gjør tegn med hendene.

Tilpasset opplæring

Våre lærere tilrettelegger for hver enkelt elev og gruppa.

Tilbudet om deltidsopplæring gis til barn og unge med hørselshemming i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser, elever med kombinert syns- og hørselstap og elever med døvblindhet. 

Tilbudet baseres på et tett samarbeid med bostedsskolen, i tråd med sakkyndig vurdering, individuell opplæringsplan og samarbeidsavtale. 

Signo kompetansesenter samarbeider med Signo grunn- og videregående skole, slik at deltidselevene kan inngå i et felles elevmiljø med skolens helårselever. I tilfeller der Signo kompetansesenter både gir deltidsopplæring og rådgivningstjenester rundt den samme eleven, vil vi samordne tilbudene. 

Hensikt og mål

Hovedhensikten med deltidsopplæring er å fremme språk- og kommunikasjonsutvikling hos eleven. Opplæringen skal også støtte elevens identitetsutvikling og bidra til sosiale erfaringer i et visuelt språkmiljø basert på norsk tegnspråk. Vi legger vekt på å skape et inkluderende læringsmiljø hvor eleven skal oppleve tilhørighet.

Det tilbys et variert utvalg av kommunikasjons- og språkformer, slik som; Norsk tegnspråk, norsk talespråk, norsk med tegnstøtte, taktilt tegnspråk og andre tilpassede kommunikasjonsformer. Bruk av alternative og supplerende kommunikasjonsformer (ASK) benyttes ut fra behov og sakkyndige vurderinger.

Tilbudets omfang

Deltidsopplæring til elever med hørselshemming er ikke en individuell rettighet. Signo kompetansesenter forvalter tilbudet innenfor årlig statlige tildelinger og budsjetter.  Søknader behandles og tilbud gis etter bestemmelser i forvaltningsloven.

Deltidsopplæring har en øvre grense på 12 uker. Hvor omfattende tilbud senteret kan gi, avhenger av søkermassen, romkapasitet, andre tjenester og årlig tildeling. Dette innebærer som regel at ikke alle får like mange uker deltidsopplæring som det søkes om. I inneværende skoleår er maksimum antall uker seks. 

Tilbudets varighet

Deltidsopplæring grunnskole eller videregående opplæring søkes om og innvilges for periodene: 1.–4. trinn, 5.–7. trinn, 8.–10. trinn og 1.–3. år på videregående opplæring.

Pedagogisk tilbud til barn under skolepliktig alder kan innvilges for perioden frem til barnet begynner på skolen.

Botilbud

Elever med ledsager får tilbud om å bo i besøksleilighet på senterets område. Om deltidsopplæringen skjer parallelt med foresattes tegnspråkopplæring, bor eleven sammen med foresatte. 

Om bostedsskolens ansvar, samarbeid m.m.

Bruk av alternativ opplæringsarena skal hjemles i enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-6) eller tegnspråkopplæring (§ 3-4) og at det skal inngås avtale mellom skolen og tilbyder av tiltaket.

Spesielt om tilbud til elever i videregående opplæring

Det finnes ikke tilsvarende regler om bruk av alternative opplæringsarenaer i videregående opplæring. Vi anbefaler at deltidsopplæring til en elev i videregående opplæring beskrives i enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring (§ 11-6) og elevens IOP, for å sikre en god helhet i elevens samlede tilbud. Dersom eleven har opplæring etter § 6-3 tegnspråkopplæring i den videregående opplæringen anbefaler vi at deltidsopplæringen omtales i enkeltvedtaket om denne opplæringen.

Spesielt om tilbud til barn under skolepliktig alder

Senteret har ikke spesifikke krav til hvem som kan søke om pedagogisk tilbud til barn under skolepliktig alder, utover at bostedskommunen er ansvarlig for søknaden. Forslagsvis kan søknaden komme fra PP-tjenesten, barnehagemyndighet i kommunen eller barnehagen. Vi anbefaler at et tilbud ved senteret omtales i vedtak om spesialpedagogisk hjelp og /eller tegnspråkopplæring (jf barnehageloven §§ 19 a og 19 h) og innarbeides i relevante individuelle planer for barnet.

Oppfølging av ansatte fra bostedsskolen

Det er ingen forutsetning for gjennomføring av opplæringen at deltidselevene har med seg egen lærer eller assistent fra bostedsskolen. Det er likevel ønskelig at en ansatt ved skolen er med under ett eller flere opphold. Disse deltar aktivt i undervisningen. Behov for fast medfølgende lærer eller assistent vurderes individuelt sammen med foresatte og bostedsskolen.

Samarbeidsavtale

Det inngås samarbeidsavtale mellom bostedsskolen og Signo kompetansesenter om deltidsopplæringen. I tilfeller der bostedskommunen også mottar rådgivningstjenester er det egen avtale på dette.

Økonomi og forvaltning

Deltidsopplæring for elever med hørselsnedsettelse er statlig finansiert og er definert som opplæring under 12 uker per år. Det innebærer at hjemkommunen/hjemfylket ikke blir fakturert for opplæring og opphold på senteret for elev.

Opplæringen er ikke rettighetsfestet. Senteret har ansvar og styringsrett til å forvalte tilbudet innenfor årlig statlige tildelinger. Søknader behandles og tilbud gis etter bestemmelser i forvaltningsloven. Senterets avgjørelse er et enkeltvedtak etter reglene i forvaltningsloven.

Reisekostnader for elev og oppholdsutgifter og reiseutgifter for personer som følger eleven under opphold på senteret dekkes ikke av senteret. Senteret tilbyr opphold i besøksleilighet til selvkostbaserte priser.

Elevens rettigheter og kommunens forpliktelser med hensyn til skyss, reisefølge og tilsyn er regulert i opplæringslovens § 4-3 Krav om forsvarleg skyss og rett til losji der skyss ikkje er forsvarleg (udir.no) og Rundskriv om skyss (udir.no).

Det er kommunens ansvar å sørge for tilsyn ut over skoletid når en elev er på deltidsopplæring i regi av Signo kompetansesenter. Vanligvis vil dette være foresatte, men kommunen kan avtale andre løsninger for tilsyn ut over skoletid.

Søknad, søknadsfrist og klageadgang

Søknad om deltidsopplæring og pedagogisk tilbud til barn under skolepliktig alder skjer ved hjelp av senterets fellesskjema for individbaserte tjenester

Det er PP-tjenesten som skal vurdere om elevene kan ha nytte av opplæring på alternativ opplæringsarena etter opplæringslovens §11-8.

I noen tilfeller kan hensynet til elevens beste tilsi at den individuelt tilrettelagte opplæringen helt eller delvis bør gis et annet sted enn på skolen der eleven går. Eleven mottar da opplæringen på alternativ opplæringsarena. PP-tjenesten må vurdere om dette er et egnet tiltak. PP-tjenesten må også si noe om hvor de mener opplæringen skal gis, i hvor stort omfang opplæringen skal gis et annet sted og hvilke forutsetninger som eventuelt må ligge til grunn for et slikt opplæringstilbud (Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging, UDIR 2025).  

Søknadsfrist og behandlingstid

Søknadsfrist er 1. februar. På grunn av behov for samordning med andre tjenester ved senteret må det påregnes flere ukers behandlingstid. Vedtaksbrev om innvilget plass og tildeling av uker sendes til rektor ved hjemskolen og foresatte i løpet av april.

Klageadgang

Elevens foresatte og søkerinstans kan påklage senterets vedtak om deltidsopplæring. Elever over 18 år kan selv klage på vedtaket.

En klage fra foresatte eller elev skal sendes via bostedsskolen som søkerinstans. Bostedsskolen videresender til senteret, gjerne med en påtegnelse.

Har du spørsmål, ta kontakt med: