Tekstfelt 100%
Nedenfor faktorene som påvirker Signo Arbeid og Deltagelse eksternt: Faktor Hva det innebærer / påvirker SAD
Politisk
Politikk rundt funksjonshemmede, inkludering, likestilling (inkludert FN-konvensjon CRPD). SADs mandat må harmonere med nasjonale strategier for inkludering av døve/hørselshemmede. NAVs anbudsordninger og offentlige tilskudd / kontrakter: utforming og krav fra NAV avgjør hvilke tjenester og standarder SAD må levere.
Lover om tegnspråk, språklov, krav til universell utforming og tilrettelegging, diskrimineringsloven. - Prioritering av offentlig finansiering – budsjett og politisk vilje til å støtte nisjetilbud som SADs.
Økonomisk
Offentlig finansiering – NAV-tilskudd, stat og kommuner må bevilge midler. - Kostnadene for spesialisert kompetanse (tegnspråkutdanning, tolketjenester, kommunikasjonstilpasning) kan være høyere. - Økonomiske gevinster ved inkludering.
– men SAD må kunne dokumentere effekt for å sikre videre finansiering. - Konkurranse om NAV-kontrakter – prispress, krav til effektivitet.
Sosialt
Holdninger til døve/hørselshemmede – stigma, forventninger, språkbarrierer. - Behov for inkludering, kommunikasjon, forståelse av tegnspråk som kultur og identitet.
- Demografiske endringer: aldring, høreproblemer, etterspørsel fra flere med hørselsskader. - Økt krav til tilrettelegging og individuell tilpasning fra brukere.
Teknologisk
Teknologi for kommunikasjon (tegnspråkteknologi, tolkeapper, digitale plattformer med tegn- og tekststøtte).
- Hjelpemidler for hørsel (høresentraler, høreapparater, cochlea-implantat). - E-læring / nettkurs veiledning etc. - Verktøy for digitale jobbsøknader / intervjuer – behov for tilrettelegging.
Økologisk
Ikke så fremtredende, men miljøhensyn kan påvirke drift (transport, bygninger, energibruk).
- Økt bevissthet kan gjøre at digitale tjenester blir foretrukket for å redusere reise etc.
Lovmessig
Konkrete lover: diskriminerings- og tilgjengelighetslovgivning; språkloven (tegnspråk); arbeidsmiljøloven; regler for NAV-tiltak;
- Krav til godkjenning som tiltaksleverandør, regler for kontrakter, oppfølging og rapportering til offentlige instanser; - Personvern, krav til digitale løsninger etc.
Etisk
Rettferdighet og likeverd: brukere skal få like muligheter uansett hørestatus. - Brukermedvirkning, respekt for språk og kultur (døvesamfunn).
- Etiske aspekter omkring hvordan resultater kommuniseres, og hvordan man ivaretar identitet og autonomi. - Transparens i hva man lover vs hva man leverer.