Test artikkelmal

Nedenfor faktorene som påvirker Signo Arbeid og Deltagelse eksternt: Faktor    Hva det innebærer / påvirker SAD

Politisk

Politikk rundt funksjonshemmede, inkludering, likestilling (inkludert FN-konvensjon CRPD). SADs mandat må harmonere med nasjonale strategier for inkludering av døve/hørselshemmede.

NAVs anbudsordninger og offentlige tilskudd / kontrakter:

 utforming og krav fra NAV avgjør hvilke tjenester og standarder SAD må levere.

Lover om tegnspråk, språklov,

krav til universell utforming og tilrettelegging, diskrimineringsloven. - Prioritering av offentlig finansiering – budsjett og politisk vilje til å støtte nisjetilbud som SADs.

Økonomisk

Offentlig finansiering – NAV-tilskudd, stat og kommuner må bevilge midler. - Kostnadene for spesialisert kompetanse (tegnspråkutdanning, tolketjenester, kommunikasjonstilpasning) kan være høyere. - Økonomiske gevinster ved inkludering

 – men SAD må kunne dokumentere effekt for å sikre videre finansiering. - Konkurranse om NAV-kontrakter – prispress, krav til effektivitet.

Sosialt

Holdninger til døve/hørselshemmede – stigma, forventninger, språkbarrierer. - Behov for inkludering, kommunikasjon, forståelse av tegnspråk som kultur og identitet.

 - Demografiske endringer: aldring, høreproblemer, etterspørsel fra flere med hørselsskader. - Økt krav til tilrettelegging og individuell tilpasning fra brukere.

Teknologisk

Teknologi for kommunikasjon (tegnspråkteknologi, tolkeapper, digitale plattformer med tegn- og tekststøtte).

 - Hjelpemidler for hørsel (høresentraler, høreapparater, cochlea-implantat). - E-læring / nettkurs veiledning etc. - Verktøy for digitale jobbsøknader / intervjuer – behov for tilrettelegging.

Økologisk

Ikke så fremtredende, men miljøhensyn kan påvirke drift (transport, bygninger, energibruk).

- Økt bevissthet kan gjøre at digitale tjenester blir foretrukket for å redusere reise etc.

Lovmessig

Konkrete lover: diskriminerings- og tilgjengelighetslovgivning; språkloven (tegnspråk); arbeidsmiljøloven; regler for NAV-tiltak;

 - Krav til godkjenning som tiltaksleverandør, regler for kontrakter, oppfølging og rapportering til offentlige instanser; - Personvern, krav til digitale løsninger etc.

Etisk

Rettferdighet og likeverd: brukere skal få like muligheter uansett hørestatus. - Brukermedvirkning, respekt for språk og kultur (døvesamfunn).

- Etiske aspekter omkring hvordan resultater kommuniseres, og hvordan man ivaretar identitet og autonomi. - Transparens i hva man lover vs hva man leverer.