Korona tvinger frem digital kompetanse

Mange har blitt kastet inn i en helt ny digital situasjon. Rådgiver Erik Lundqvist på Signo Conrad Svendsen senter gikk fra å vite lite om digitale muligheter til å oppleve den digitale revolusjonen, nærmest over natten.

Nærbilde av en mann som tar selfie

Nye muligheter

Det er også mye god lærling i kriser som dette, sier rådgiver Erik Lundqvist ved Signo Conrad Svendsen senter. Lundqvist presiserer at samtaler med pasienter må tas på digitale plattformer som JOIN (helsenett) eller Confrere hvor pasientens rettssikkerhet er ivaretatt. Zoom og Teams kan ikke brukes til pasientsamtaler.

Sosial distansering er nytt for alle

– Det er en helt ny situasjon som er uvant for både ansatte og tjenestemottakere, sier Lundqvist.

Han jobber som rådgiver på avdelingen Rehabilitering, helse og språk på Signo Conrad Svendsen senter og har daglige pasientsamtaler på tegnspråk. Med koronasituasjonen har behandlerne brått fått et skjerpet krav til digital kompetanse. Dette gjelder spesielt de som gir tilbud til døve/hørselshemmede.

– Hva har du lært?

– Jeg er lite teknisk, men har lært meg både Zoom og Teams. Hadde det ikke vært for koronaen, hadde jeg fremdeles ikke visst noe om dette. Vi har mye avdelingsmøter her, og god møteledelse er alfa og omega for at møtet skal fungere for alle. Det er også mye god læring i kriser som dette!

Lettere å avslutte en samtale

Mange har hatt stort utbytte av videosamtaler. Rådgiveren har noen pasienter som ønsker minimalt med kontakt. Med videoløsninger de fått større kontroll og kan avslutte samtalen når de selv føler for det.

– Det kan man jo ikke gjøre om man er på et fysisk møte hos psykologen. Vi ser derfor at denne gruppen endelig får veiledning. Mange trives også med å kun ha kontakt på denne måten i stedet for å måtte dra til et annet sted i et fysisk møte, sier Lundqvist. 

Døve mer vant til kommunikasjonsteknologi

De fleste døve pasientene til Lundqvist er vant til å bruke f.eks Facetime og Skype, så overgangen var ikke så stor. Døve har ofte sittet i førersetet, for eksempel med å ta i bruk SMS. Det var i sin tid en raritet, men ble fort adoptert av døve. De var også veldig raske til å ta i bruk videoløsninger på PC og mobil.