Situasjonsanalyse
· Atlas-alliansen er tildelt TV-aksjonen for 2025, og Signo er medlem av alliansen.
· TV-aksjonen skal åpne dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. Sammen skal vi gi nødhjelp, utdanning og muligheten til et bedre liv.
· TV-aksjonen velger å trekke frem Gaza/Palestina og Ukraina i markedsføringen selv om det pt. ikke er startet opp konkrete prosjekter der. Det vil starte opp prosjekter der i løpet av perioden på fire år en har for å benytte innsamlede midler.
· Aksjonen skal gjennomføres 19. oktober.
· Signo har for tiden internasjonale prosjekter i Malawi og Zambia. Det planlegges oppstart av et nytt prosjekt i Nepal, og midlene fra TV-aksjonen skal primært brukes til dette nye prosjektet.
· Vi deltar i arbeidsgrupper rundt kommunikasjon drevet av TV-aksjonen/Atlas-alliansen og forsøker å bidra med bilde og historier når det etterspørres.
· Foreløpig har vi kommunisert lite om TV-aksjonen. Kun delt på Signo-nytt i oktober 2024 at Atlas-alliansen har fått TV-aksjonen.
Kommunikasjonsutfordringer
· Gi ansatte, brukere og pårørende mulighet til å engasjere seg – uten å pålegge dem det.
· Bruke TV-aksjonen som en mulighet til å synliggjøre Signo og vårt internasjonale arbeid.
· Signo knyttes til alt som kommuniseres om og fra Atlas-alliansen og TV-aksjonen.
o Vi er en del av en «kommunikasjonspakke».
o Begrenset påvirkningsmulighet på det som kommuniseres.
· Unngå «elendighetsfokus». Vise sterke mennesker som trenger litt hjelp.
Mål
· Bidra til økt kunnskap om tematikken og formålet med årets aksjon.
· Mobilisere støtte og deltakelse, så det samles inn så mye penger som mulig.